bedrijfsklimaat • bidbooks  
Als je aan Tom Rietveld vraagt of de andere Rietveld, uit de naam van het bureau, een van zijn familieleden is, is het antwoord nee. ‘De andere Rietveld ben ik zelf.’ Dit op zich is al een metafoor.
Rietveld & Rietveld is een bureau voor creatief denken. Bij Rietveld zelf communiceert de rechterhersenhelft met de linkerhersenhelft. Dit wil hij ook uitdragen. Een van de kernactiviteiten van ‘hun’ bureau is het maken van zogenaamde bidbooks. Dit zijn grote, aantrekkelijk vormgegeven beleidsdocumenten. Letterlijk is het een aanbiedingsboek dat bij anderen belangstelling moet opwekken voor je producten. Zo is het gebruikelijk een bidbook te maken wanneer een stad de nominatie voor de Olympische spelen wil binnenhalen. In zo’n boek wordt aangegeven hoe de stad de zaak gaat aanpakken.
Een goed bidbook is gebaseerd op onderzoek, is populair geschreven en uitnodigend geïllustreerd. De boodschap moet vanaf het begin goed overkomen. De bidbooks van Rietveld & Rietveld hebben de omvang van twee maal A-4 formaat, en ze zijn ongeveer tien vellen papier dik.
Rietveld & Rietveld maakte onder andere in opdracht van het ministerie van wvc een bidbook over de Wet voor de Gehandicaptenzorg. Met dit boek werden de gemeenteambtenaren voorbereid op de decentrale uitvoering van deze wet.
Dit bidbook is zo geslaagd dat ik het vaak als voorbeeld meeneem. Het is een prima stimulans voor deelnemers aan workshops om hun beleidsnota’s als bidbook vorm te geven. Op de linkerpagina’s staan de teksten en op de rechterpagina’s de metaforen. Want bij een praatje hoort nu eenmaal een plaatje.

Hieronder twee voorbeelden van een bidbook:
  • Matrixbidbook: Workshopverslag voor Sneep Industries.







  • Matrixbidbook: Beleidsplan Facilitaire dienst, De Klinkenberg
    Bron: j.goverde@vilente.nl
  • Download [PDF 4,3 MB]

 

naar boven | terug