recensie • de negensprong
Recensie door Drs Kees Visser
Niet alleen organisaties worden gemanaged, ook mensen managen zichzelf. En net zoals er in organisaties gestreefd wordt steeds betere prestaties te behalen, streven mensen ook steeds hogere persoonlijke doelen na. Meer doen in minder tijd, zo is het motto van de laatste jaren. Dat boeken over zelfmanagement hierdoor als paddestoelen uit de grond schieten, is dan ook geen wonder. Helaas hebben de meeste hiervan nogal een hoog Tsjakkaa gehalte en wordt er vooral veel peptalk, maar weinig inhoud geboden.

Overleven door aan jezelf te werken

Peter Camp pakt de zaken wat dit betreft wat ingetogener aan en voegt daarbij een stuk inhoud toe aan de literatuur die er is over persoonlijke ontwikkeling door voortdurende organisatiekundige zaken te koppelen aan persoonlijke kwaliteiten. Daarmee is De negensprong een toegankelijk, leuk en afwisselend boek en geschikt voor iedere manager die zijn prestaties wil verbeteren, zonder over hete kolen te lopen of andersoortige apestreken uit te halen.
Eerder schreef Camp onder andere het boek De kracht van matrix waarin hij een model presenteerde waarmee veranderings- en verbeteringsprocessen in beeld kunnen worden gebracht, waarna ze kunnen worden aangepakt. In dit nieuwe boek past hij hetzelfde model toe, maar dan op het niveau van het individu. Ieder vakje van de 3x3 matrix bevat een concrete vaardigheid waaraan gewerkt kan worden en die in afzonderlijke hoofdstukjes worden uitgewerkt. Daarnaast is er een vakje onder de noemer 'integratie' dat als het ware boven de andere vakjes uitstijgt. De matrix fungeert daardoor als een soort 'vierkante checklist'. Zo komen achtereenvolgens aan bod: successen boeken, je werk organiseren, jezelf scholen, een netwerk opbouwen, invloed uitoefenen, jezelf ontplooien, aangeven wie je wilt zij, ideeën delen met anderen en vitaal blijven. Al deze onderwerpen worden door middel van 4 vragen uitgewerkt, waardoor in totaal veertig vragen aan bod komen. Deze matrix hoeft echter niet in de 'logische' volgorde worden doorlopen. Camp moedigt zijn lezers juist aan door het boek heen te 'hinkelen' of 'hinkstapspringen'. Voor wie toch enig houvast aan een structuur wilt hebben is er wel een kort lijstje met vragen, waarmee de lezer inzicht kan krijgen in zijn sterke en zwakke punten, voor het overige laat Camp de lezer zelf bepalen welk traject hij volgt. Daarbij komen alledaagse zaken aan bod, zoals time management, mind mapping, het in kaart brengen van een relatienetwerk met pijlen en cirkels. Bij vlagen komen er echter ook minder alledaagse methoden om de prestaties te verbeteren voor het voetlicht. Zo kan het dan ook gebeuren dat de lezer die wat gezondheids- of conditieproblemen heeft, zijn traject begint met het hoofdstuk over vitaliteit. Daar aangekomen verneemt hij middels een tekstkader wat de positieve effecten zijn van het drinken van ochtendurine. Dit zou onder andere jetlags tegengaan en de kans op difterie aanzienlijk verkleinen.
Veertig illustraties van beeldend kunstenaar Funs Erens symboliseren de concrete waaraan gewerkt kan worden. De symboliek heb ikzelf echter niet kunnen ontdekken, maar dit zal ongetwijfeld meer zeggen over mijn inzicht in kunst. De tekeningen maken de tekst in ieder geval levendiger en hebben als bijkomend voordeel dat het lezen van het boek hierdoor snel vordert. Daarmee nodigt het boek uit meer dan een keer ter hand te worden genomen om te kijken of er nog leuke ideeën resteren. Als het boek op die manier gebruikt wordt kan de manager er veel plezier van hebben.

Drs. Kees Visser is bedrijfskundige en mede-oprichter van Manager & Literatuur. Hij schreef 'De top 100 aller tijden' en 'Trends in management'.

naar boven | terug