recensie • de gekookte kikker

Metaforen zijn bruikbare instrumenten omdat ze de werkelijkheid op een andere wijze beschrijven en creativiteitsbevorderend en activerend zijn. Bij organisatieverandering kunnen ze daarom nuttig zijn. De auteurs gebruiken een denkkader waarbij veranderingen een politiek, een technische en een culturele discussie hebben die elk hun impact hebben op beleid, organisatie en personeel. Ze noemen dit de matrixmanagementmethode. De metaforen zijn gegroepeerd volgens deze matrix. In vergelijking met de vorige druk valt op dat zowel het theoretische kader als het aantal metaforen behoorlijk zijn uitgebreid. Het boek zal ieder die professioneel wil bezig zijn met (organisatie)verandering zeker aanspreken: de metaforen zijn vaak raak, geestig en altijd 'to-the-point'.

Drs. D. Bosker, Biblion bv Den Haag

'Zullen we fuseren, stelt de kip het varken voor: 'Spek met eieren, een wereldproduct!'Het varken na enig nadenken:'Wacht eens even, jij legt de eieren en ik ga eraan.' 'Nou en,'zegt de kip,'zo gaat het altijd met fusies'.
Deze pakkende tekst komt uit het geheel herziene en uitgebreide boek De gekookte kikker. Het bevat nu 200 van dergelijke metaforen over organisatieverandering die in de dagelijkse praktijk van veranderaars, managers en trainers zeer bruikbaar blijken te zijn, verzameld door Peter Camp. Verder bevat het boek een gebruiksaanwijzing voor deze metaforen tijdens het werk of in een workshop, en een indeling ervan in matrix-vorm. Van de metaforen zijn er veertig prachtig geïllustreerd door Funs Erens. Zijn schilderijen kunnen aan organisaties ter beschikking worden gesteld om veranderingsprocessen op te luisteren. Een boek om regelmatig ter hand te nemen en zeer geschikt als relatiegeschenk. Tot slot nog een metafoor:'Nederland dreigt een apenkolonie te worden want if you pay peanuts, you get monkeys'.

Magazine Opleidingsmanagement, 3-1997

naar boven | terug